Kůrovcová kalamita se netýká jen stromů, ale i cest

                                                

Tisková zpráva 12. 9. 2019

 

 

 

Kůrovcová kalamita se netýká jen stromů, ale i cest

 

Kůrovec i nadále devastuje lesy v Moravskoslezském kraji, kde probíhá zhruba 40 procent kůrovcové těžby v republice. Dochází nejen k odlesnění krajiny s ekologickými následky, ale převozem vytěženého dřeva a jeho transportem na překladiště také k devastaci silnic, které nejsou na tuto intenzivní zátěž konstruovány. U některých je stav havarijní. 

 

K nejvíce zatíženým místům kůrovcovou kalamitou je v MSK okolí Bruntálu, Města Albrechtic, Rýmařova a Jablunkova na Frýdecko-Místecku. Na silnicích se díky masivní kůrovcové těžbě objevují vyjeté koleje, trhliny, pokles okrajů vozovek i poničené krajnice. Kraj některé z poškozených úseků opravil provizorně, aby byla zajištěna veřejná doprava, lékařská péče nebo zásobování.

 

„Kvalitní silniční síť je v našem kraji nutností. Vedení Moravskoslezského kraje chce se systematickými a důkladnými opravami silnic za pomocí státních finance počkat, až skončí těžba dříví,říká krajský zastupitel Jaroslav Kala (ČSSD).

 

Moravskoslezský kraj letos zřídil funkci zmocněnce pro zmírnění následků kůrovcové kalamity na dopravní infrastrukturu. Ten komunikuje s vlastníky lesů a těžebními společnostmi, mapuje probíhající těžbu a dopravní trasy těžařů. „Těžba dřeva je rozdělena na více etap a opravy silnic nelze přesně plánovat. Svozová místa a trasy navíc nelze dohodnout z administrativních důvodů, které jsou dány zadávacími podmínkami výběrových řízení na těžbu. Poškození silnic ve vlastnictví Moravskoslezského není za této situace možné udržet v rámci vysprávek a operativních oprav ve stavu pro bezpečnou dopravu,“ dodává Jaroslav Kala

 

V oblasti Jeseníků a okresu Bruntál jsou odhadované škody na silnicích 400 milionů korun, v oblasti Beskyd jde o 200 milionů korun. Těžba dřeva napadeného kůrovcem není u konce a dále intenzivně probíhá.

Blogy